zaterdag 16 maart 2013

De Molen in volle Glorie

De weersverwachting was voor een molenaar prettig te noemen. Er is wind voorspeld en niet zo'n klein beetje. Zoals gebruikelijk in de ochtend de weersites bezocht en nagelezen wat we vandaag van het weer mogen verwachten. Een redelijke constante stroming uit het zuiden brengt ons stabiel weer met mogelijk een licht zonnetje. De windkracht zal over de gehele dag ongeveer hetzelfde blijven, windkracht 5, zeggen ze.

In de afgelopen week ben ik op zoek geweest naar een ouderwetse gehaktmolen. Gietijzer, met boven op een kelkje, een slinger er aan en het binnenwerk is een wormwiel waardoor het vlees door kleine mesjes fijn wordt gesneden en door gaatjes naar buiten wordt geperst.
Wat moet je met zo'n ding op de molen?
Ja, het is een heel verhaal maar vorige week zaterdag was ik op de Algemene Ledenvergadering van de Hollandsche Molen in Amsterdam - ik mocht daar mijn getuigschrift ophalen - eindelijk mijn diploma! In het middagprogramma werd de première van de film "Het Hart Van De Molen" getoond. In deze film is heel mooi zichtbaar gemaakt hoe bijzonder de vrijwillige molenaar zijn werk doet op de hedendaagse molen. Wat zijn werkzaamheden zijn en waar hij zich mee bezig houdt. Dus o.a. met het smeren van de verschillende bewegende delen van een molen.
Dat smeren doen we met reuzel, dat heb ik al vaker verteld. In het afgelopen jaar heb ik dat toen gesmolten met een frituurpan. Maar in deze film werd gebruik gemaakt van een gehaktmolen, waar het varkensbuikspek in kleine stukjes in ging en het door gehaktmolen er als bruikbaar vet uitgeperst werd.
De waarde van dit molentje zal inmiddels flink zijn opgelopen, de molenaars zijn natuurlijk massaal op zoek gegaan naar dit handige gereedschap. Maar in de afgelopen week was ik er op tijd bij. Op Marktplaats gezocht en gevonden in Brummen. Daar was duidelijk de film nog niet gezien en de koers van het molentje was nog niet gestegen. Voor een bijzonder mooie prijs heb ik hem opgehaald en het vet lag ook al te wachten.

En er is nog iets bijzonders te melden; er is paardenvet op de molen gebracht. Na lang zoeken en vragen bij veel verschillende slachters heb ik een contact weten te leggen in het westen van het land met een paardenslachter. Deze man heeft er voor gezorgd dat ik mijn paardenvet kreeg. Dit vet wordt in de winter bij voorkeur gebruikt omdat het zachter blijft dan varkensreuzel en dus makkelijker te gebruiken en doordat het zacht blijft beter smeert. Geen idee hoe paardenvet er uit ziet, dus maar snel de verpakking er vanaf en daar is het. 3 Brede stroken van 10 centimeter breed en 35 cm lang, allen één kilo zwaar.

Zoals ik het met varkensreuzel doe, in kleine stukje geknipt en dat is de gehaktmolen in gegaan. Niet met je vingers aanduwen, maar ik heb hier een houten stampertje voor gemaakt. Daar kwam het paardenvet uit de gehaktmolen, boterzacht.

Ondertussen draaide de molen flink door. In de ochtend hadden we de molen opgezeild met 4 volle zeilen.  Maar halverwege hebben we toch de twee volle zeilen op de buiten roe gezwicht naar twee halve. Nog steeds 80 enden per minuut. Windkracht 5 hebben we deze dag niet gezien, misschien een vlaagje. Lekker pittig kunnen doordraaien en de dag weer goed kunnen afsluiten. Het was een mooie draaidag voor de molen in Welsum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten