zaterdag 4 augustus 2012




Het is feest in Welsum
Het jaarfeest van Welsum is vandaag, de eerste zaterdag van augustus. Ik zie van de stelling dat de geluidsboxen worden geplaatst en even later schalt de muziek door het dorp. Voor mij is het nog geen feest. Eerst de kap kruien, nu met reuzel en grafiet en ja, ook het kruirad maar eens gesmeerd met olie. Het geheel draaiende soepeltjes. Het is zonnig en de temperatuur gaat om 10:00 uur al weer over de 23 graden (in de schaduw). Het koste dus al snel weer wat zweetdruppeltjes.
De kap staat op de wind en de 4 volle zeilen gingen er voor. In de afgelopen maanden had ik nog geen foto van de molen met zeilen gemaakt. Wel met feestversierselen, maar nog niet puur. De gemaakte foto is te bewonderen op de Nederlandse Molendatabase, hier te zien.
Vandaag is de goot op de stelling aan de beurt om schoongemaakt te worden. Niet een bijzondere klus, totdat je ziet dat er één afvoerpijp is dichtgestopt met een "kurk" van beukenhout. Blijkbaar is deze er in 2010 blijven zitten tijdens het bouwen van de nieuwe stelling. Het is dan niet verwonderlijk dat de goot overliep. Met een hamer en een beitel de kurk te lijf gegaan en hem keurig kunnen "ploppen". Net champie.

Opeens hoor ik een "tok' tegen een wiek en zie ik wat vallen. Ik volg het en zie beneden het op de stoep vallen. Ik loop naar beneden en zie dat er een noodlottig ongeval heeft plaatsgevonden; een spreeuw is uit de lucht gemept door een te enthousiast end. Net echt een reden om de vlag uit te hangen. Ik heb er 1 aan elk end gebonden.
Het is immers feest in het dorp. De hele middag lekker kunnen draaien, al viel de wind af en toe volledig weg.'s Avonds om 19:00 uur kwam de corso optocht bij de molen langs. Elk buurtschap van Welsume en wat losse deelnemers samen met de muziekgroepen, waar onder andere de Muziekvereniging Oene, het fanfarecorps, de muziekale omlijsting verzorgde.
Wil je uitspattingen in Welsum volgen, klik dan op Welsumse karmse.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten