zaterdag 11 augustus 2012

Daar wordt aan de deur geklopt ...

Het is nog wat vroeg in het jaar. De zon staat nog hoog aan de hemel en bij ons wordt op de deur van de molen geklopt.
Wie zou het zijn? Ik zal eens vragen naar zijn naam.
De heer die voor de deur staat heb ik eerder gezien. Nee, hij heeft geen baard en zijn rode muts heeft hij thuis gelaten.
Wel een enthousiast persoon die daar staat te springen en te juichen. Hij wil leerling-molenaar op de Korenmolen Houdt Braef Stant worden.
Daar moet ik maar eens wat over gaan vragen. Dag meneer, hoe komt u zo op dat idee?
Hij woont in Vaassen en woont  zelfs naast de molen. Maar waarom dan op de molen in Vaassen geen leerling-molenaar worden? Helaas, daar zijn geen gediplomeerde molenaars die de leerling-molenaar mogen begeleiden en opleiden. Dus u komt hier het vak leren en vervolgens wordt u molenaar in Vaassen. Ik bedenk mij, waar is mijn winst in dit verhaal? Daar ga ik nog niets over zeggen - ik kom daar in de loop van het jaar op terug.
Ik heet Hans van Elten als leerling-molenaar welkom op de molen. De volgende keer maar even een fotootje er bij?
Ja, dan maar eens aan het werk. Er is veel te vertellen aan een leerling en het duurt dan vrijwel ook de hele dag voordat de molen met zeil aan het draaien was.
Een half uurtje gedraaid en toen begon het afzeilen. Opruimen en de molen weer veilig wegzetten. Zo was de dag weer lekker gevuld. En ja, het is op de molen gezelliger met z'n tweeën dan alleen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten